Categorieën

5 tips om jouw organisatie klaar te stomen voor het (her)openen in een ‘corona conscious’ wereld.

Categorieën: Recruitment

blog_image:article_movers_15888628725eb41f98e61ab.jpg:end_blog_image

Je hoeft maar een willekeurige nieuwswebsite te openen en er valt niet meer te ontkomen aan voorspellingen en prognoses over hoe de samenleving voorgoed is veranderd. In een 1,5 meter maatschappij zullen er binnen veel organisaties veranderingen moeten plaatsvinden om een veilige (werk)plek te creëren voor klanten en medewerkers. Welke beiden van groot belang zijn voor het maken van een succesvolle doorstart.

Maar wat zijn dan precies de dingen die je nu kunt ondernemen om het verschil te maken? We hebben een checklist opgesteld van 5 vragen die je jezelf kunt stellen om jouw business prioriteiten helder te krijgen.

Heb je de juiste mensen in je team?

Dit is uiteraard een vraag die in elk type markt belangrijk is, maar juist nu, is het belangrijk om goed in kaart te brengen welke kwaliteiten er specifiek nodig zijn om sterker uit deze crisis te komen. Denk bijvoorbeeld aan ondernemings gerichtheid, innovatief denken, positiviteit en leiderschap, kwaliteiten die direct invloed hebben op de sfeer binnen jouw organisatie en zeer waarschijnlijk ook op het resultaat dat er neergezet kan worden. Zeker in onzekere tijden is een portie positiviteit geen overbodige luxe, als er eenmaal negativiteit ontstaat kan dat een verkeerde uitwerking hebben op de impressie die mensen hebben van een organisatie.

Juist nu, zijn persoonlijke eigenschappen misschien nog wel belangrijk dan concrete werkervaring die iemand op zak heeft.

Naast persoonlijke eigenschappen, is het ook zinvol om te kijken naar de woon/werk commute van jouw retail teams. Het kan veel voordelen bieden om mensen in je winkels te hebben staan die niet afhankelijk zijn van een lange ‘commute’ met het OV om naar werk te komen. Buiten het feit dat mensen twee keer zullen nadenken of ze nog wel in een overvolle trein willen stappen, zal dit voorlopig simpelweg ook geen mogelijkheid zijn. Hebben de belangrijkste teamleden gemakkelijk toegang tot hun winkel?

Wie kun je intern ‘promoten’ en welke skills mis je nu in je organisatie?

Uiteraard is het een voordelige optie om eerst te kijken wie er intern in aanmerking komt om een stap te maken. Mensen die al bekend zijn met de organisatie kunnen direct inspringen zonder uitgebreide inwerkperiode.
Daarnaast zijn wij er om de markt in de gaten te houden om te zien welke talenten er op de markt zijn (gekomen) die wellicht onmisbaar kunnen zijn voor uw organisatie. Mede daarom is het goed om ons als recruiters op de hoogte te houden van organisatie ontwikkelingen en HR strategieën, zodat wij (op een no-cure-no-pay) basis onze ogen kunnen openhouden.

Hoe kan ik slim schakelen om het talent dat we ECHT nodig hebben binnen te halen?

In een tijd als deze is salaris niet de voornaamste overweging voor veel kandidaten. Vaak zijn kandidaten op zoek naar zingeving en een mogelijkheid tot zelfontplooiing, daarnaast is het van nog groter belang om een stap te maken naar een organisatie die positiviteit brengt en past bij de waarden van een kandidaat. Als je als organisatie hard hebt gewerkt aan je ‘employer branding’ is nu het moment om daar je vruchten van te plukken en zorg te dragen dat je imago in tact blijft of versterkt.

Hoe is het gesteld met de ‘online strategie’ van jouw organisatie?

Door de huidige omstandigheden is nog maar eens extra duidelijk geworden hoe belangrijk het is om een gestroomlijnde online operatie te hebben als organisatie. De organisaties met een sterke online strategie en een goed functionerend team voelen minder de klappen dan bedrijven waarbij hun online operatie nog maar in de kinderschoenen staat. Juist nu is de tijd om te investeren in talent die online performance naar een nieuw niveau kunnen tillen, wanneer je dit nog niet gedaan hebt. Zodat ook wanneer fysiek winkelen niet mogelijk is, je nog steeds in contact kunt blijven met je klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld niet alleen aan het optimaliseren van een webshop, maar ook aan een gedegen strategie voor het verder bouwen aan een relatie met je doelgroep via social media en emails.

Hebben jouw werknemers alles tot hun beschikking om ‘remote’ te kunnen werken?

Ook in het verleden hebben we regelmatig benoemd hoe de mogelijkheid tot flexibel/remote werken een extra incentive kan zijn om talent aan te trekken. Dezer dagen is het voor veel mensen niet zomaar een incentive, het is een voorwaarde. Hebben HQ medewerkers van alle niveaus bijvoorbeeld beschikking over een laptop en telefoon? In veel gevallen worden er nog desktops gebruikt voor medewerkers in ondersteunende rollen, wat het doorgaans moeilijker maakt om van een afstand je werk goed te kunnen doen.
Zorg dat er goede faciliteiten zijn voor video conferencing, project management en communicatie om met de teams en met elkaar in contact te blijven.

Tot slot… Heb vertrouwen!

Het klinkt als vanzelfsprekend, maar dat is het niet per definitie. Heb vertrouwen dat de mensen die nu op afstand werken de beste intenties hebben voor de organisatie, en dat ze ondanks alle andere gevoelens die er spelen, hun best doen om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Heb vertrouwen dat we ook met 1,5 meter afstand een fantastische winkelervaring kunnen bieden. En vertrouw erop dat je als organisatie van waarde bent, waardoor klanten hun weg naar jouw merk of organisatie weer terug zullen vinden, zeker wanneer je laat zien dat je werkt aan een veilige en positieve winkelbeleving. Vertrouw erop dat we samen sterker uit deze situatie zullen komen en wij dragen uiteraard heel graag een steentje hieraan bij.

Vragen, opmerkingen of hulp nodig? Laat het ons graag weten.

Reageer

Auteur
Y van Vliet
Publicatiedatum
07-05-2020
Reads
2542
Comments: No comments
Share: