Wat betekenen de woorden 'diversiteit' en 'inclusie'?
'Diversiteit' verwijst naar de variëteit aan mensen in een groep met betrekking tot ras, etniciteit, geslacht, seksuele geaardheid, religie, leeftijd en vaardigheden. Het concept wordt gebruikt om te beschrijven hoeveel verschillen er zijn tussen mensen in bepaalde regio's, bedrijven, industrieën of organisaties. 'Inclusie' verwijst naar het proces van het creëren van een omgeving waarin mensen van allerlei soorten worden gewaardeerd en met respect en waardigheid worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van diversiteit en inclusie op de werkplek is ervoor zorgen dat alle individuen zich een gevoel van verbondenheid voelen en volledig kunnen deelnemen aan de initiatieven en cultuur, ongeacht wie ze zijn.
Wat is diversiteit en inclusie op de werkplek?
In werkomgevingen beschrijven de concepten van diversiteit en inclusie de samenstelling van een personeelsbestand en de beleidsmaatregelen en procedures om barrières weg te nemen. Organisaties die het bouwen van diverse teams prioriteren, bevorderen hoge niveaus van respect en tolerantie voor verschillen onder werknemers en werven en huren actief veel verschillende soorten mensen in. Deze bedrijven werken actief aan het insluiten van individuen uit ondervertegenwoordigde groepen, meestal door zwaar te investeren in het ontwikkelen van strategieën en processen die voortdurend onderhoud en aanpassing vereisen. Bijvoorbeeld, Burberry streeft ernaar om 25% etnische diversiteit en 50/50 genderverhoudingen op alle niveaus te bereiken, en in het boekjaar 2021-2022 rapporteerde het bedrijf dat 64% van de nieuwe aanwervingen vrouwen waren en 66% van de interne promoties vrouwen waren.
Maar waarom is inclusie belangrijk in de mode-arbeidsmarkt?
Het maakt het makkelijker voor alle werknemers om toegang te krijgen tot kansen, ondersteuning te ontvangen en bij te dragen aan het succes van het bedrijf. Merken die diversiteit en inclusie op de werkplek bevorderen, kunnen uitgebreide diversiteitstrainingen aanbieden, wervingsprocedures veranderen om werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen te zoeken of beleid tegen discriminatie versterken. Om racisme en seksisme aan te pakken en diversiteitsinitiatieven te bevorderen, hebben veel van de bekendste modemerken nieuwe afdelingen en functies gecreëerd, zoals chief diversity officer.
In de mode is diversiteit en inclusie op de werkplek bijzonder belangrijk
Zelfs als je het belang van het respecteren van verschillen begrijpt, kan het moeilijk zijn om te zien waarom deze onderwerpen zo cruciaal zijn in de mode. In de mode-industrie hebben 68% van de werknemers van kleur en 51% van de LGBTQ+-werknemers problemen gemeld met ontoegankelijkheid, maar slechts 37% van de blanke werknemers en 41% van de heteroseksuele werknemers zeiden hetzelfde. En ondanks dat veel meer vrouwen dan mannen modegerelateerde carrières nastreven, zijn er weinig vrouwelijke CEO's en worden slechts ongeveer 14% van de topmerken geleid door vrouwen. Een schijnwerper zetten op diversiteit en inclusie op de werkplek en deze verschillen in de mode aanpakken is essentieel om twee belangrijke redenen:
De wereldwijde invloed van mode sijpelt door
Mode heeft een brede impact op de samenleving en cultuur – wat de industrie uitbeeldt en welke normen het stelt, heeft invloed op veel culturen over de hele wereld. Als een schoonheidscampagne bijvoorbeeld alleen blanke, blonde modellen bevat, stuurt het de boodschap naar de gemeenschap dat blanke, blonde mensen het meest gewaardeerd en gewenst zijn. Als een uitvoerend team alleen oudere mannen omvat, impliceert dit dat iedereen die afwijkt van die norm niet zo competent of verdienstelijk is voor die posities.
Echter, wanneer een bedrijf diversiteit bevordert, zoals Dove heeft gedaan sinds de lancering van hun Real Beauty-campagne in 2004, kan het een enorme verandering in de industrie teweegbrengen. Dove heeft nu campagnes gericht op onderwerpen variërend van het vieren van natuurlijk zwart haar tot het beëindigen van op uiterlijk gebaseerde haat, en veel merken volgen dit voorbeeld. Wat betreft gender, is Prada Group een van de meest succesvolle modebedrijven die vooruitgang boeken, met een uitvoerend leiderschap dat voor 50% uit vrouwen bestaat.
Na verloop van tijd worden deze tendensen meer alledaags en ingebed in het zeitgeist en de manier waarop mensen denken. En deze macht die mode heeft om culturele opvattingen en schoonheidsnormen te veranderen, betekent dat het aan hoge normen moet worden gehouden en dat het het vermogen heeft om wereldwijd trends met betrekking tot gelijkheid te verbeteren.
Diversiteit en inclusie op de werkplek kunnen de schadelijke effecten van mode's cultuur van exclusiviteit bestrijden
De modewereld is bijzonder vatbaar voor negatieve praktijken met betrekking tot inclusie omdat het de neiging heeft te draaien rond een cultuur van exclusiviteit. Het waardeert zeer 'wie je kent' en benadrukt status en sociale klasse. En om in de industrie te breken, wordt ervaring zeer gewaardeerd, maar veel van deze kansen zijn onbetaald, bevinden zich in dure grootstedelijke gebieden of worden alleen aangeboden aan afgestudeerden van bepaalde programma's. Deze beperkingen resulteren in een smalle pool van bevoorrechte kandidaten, waardoor het moeilijk is voor minder bevoorrechte individuen om een carrière in de mode te beginnen.
Veel mensen in de industrie wijzen erop dat mode diversiteit en inclusie op de werkplek moet omarmen in plaats van uitsluiting. Consumenten willen dat merken inclusiever zijn en zij eisen verandering, en met de opkomst van e-commerce en direct-to-consumer retailmodellen, is het voor merken makkelijker om klanten direct te bereiken zonder de noodzaak van exclusieve evenementen, steun en hype. Deze directe communicatie stelt merken in staat hun eigen waarden vast te stellen en meer in contact te komen met de verwachtingen van hun publiek.
Wat zijn de voordelen van diversiteit op de werkplek?
Vertegenwoordiging
Het is belangrijk dat mensen van alle achtergronden zich vertegenwoordigd zien in de mode-industrie. Dit omvat modellen, ontwerpers, fotografen, leidinggevenden en andere professionals in de industrie. Meer diversiteit en inclusie in mode helpen bij het diversifiëren van beelden in de media en verbeteren de belangenbehartiging voor ondervertegenwoordigde groepen.
Innovatie en creativiteit
Diversiteit en inclusie op de werkvloer kunnen, vooral in de mode, een bedrijf helpen bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën en processen. Wanneer te veel van hetzelfde type mensen samenkomen, kunnen ze vaak niet buiten de gebaande paden denken. Een divers personeelsbestand omvat echter verschillende perspectieven en benaderingen van ontwerp, besluitvorming en probleemoplossing, wat leidt tot meer afgeronde, inclusieve oplossingen.
Verkoop en marketing
In inclusieve omgevingen kunnen verschillende soorten klanten worden bereikt en beter worden bediend. Bedrijven met meer diverse marketingcampagnes, productaanbiedingen en personeelsbestanden trekken niet alleen een breder scala aan klanten aan, maar verbeteren ook hun imago en merktrouw. Door een reputatie op te bouwen voor transparantie en ethische praktijken, kunnen ze nieuwe klanten en belanghebbenden aantrekken.
Talentacquisitie en -behoud
Bedrijven die diversiteit en inclusie op de werkvloer prioriteren, verhogen de werknemerstevredenheid en behouden en trekken divers toptalent aan. Wanneer werknemers zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen en een gevoel van verbondenheid hebben, zijn ze meer geneigd betrokken en gemotiveerd te zijn in hun werk, trouw te blijven aan hun werkgevers en effectief en efficiënt te werken.
Ethische en juridische overwegingen
Veel figuren in de modewereld zijn bekritiseerd wegens discriminatie, racisme, seksisme, culturele toe-eigening en misrepresentatie. Een divers personeelsbestand, van instapniveau tot C-suite, kan helpen deze problemen te voorkomen door de inbreng en perspectieven van ondervertegenwoordigde groepen te prioriteren. Het zorgt ook voor naleving van relevante wet- en regelgeving met betrekking tot diversiteit en inclusie op de werkvloer.
Maatschappelijke impact
Het is duidelijk dat de mode-industrie een aanzienlijke impact heeft op de samenleving en cultuur wereldwijd, dus het is cruciaal dat de industrie de diversiteit van de samenleving weerspiegelt. Dit kan helpen stereotypen te bestrijden, acceptatie en begrip te bevorderen en gelijkheid in toegang tot modebanen te verbeteren.
Wie zet zich in voor diversiteit en inclusie-initiatieven in de mode?
Veel modebedrijven en belanghebbenden hebben zich gecommitteerd aan het prioriteren van deze initiatieven, maar volgen ze hun beloftes ook op? Hoewel niemand altijd perfect kan zijn, hebben veel merken en organisaties serieuze inspanningen geleverd.