Categories

Foodtrends van 2024


Terwijl we nieuwsgierig zijn naar wat 2024 ons gaat brengen op voedselgebied, merken we dat mensen steeds meer om duurzaamheid en bewust eten en drinken geven. Die light cocktails en drankjes zonder alcohol? Die worden steeds populairder! En ook speciale ingrediënten zoals paddenstoelen en cannabinoïden zijn in opkomst.

Iedereen is gek op duurzaam en lokaal shoppen, zowel de grote bedrijven als wij gewone mensen. En dat gaat vast nog meer worden, zeker nu bedrijven steeds slimmere manieren vinden om groener te zijn. Dus, wat we volgend jaar vaker gaan zien op menukaarten en in winkels? Dat lees je hier!

Hyper-Lokaal Inkopen voor Duurzaamheid
Steun aan lokale gemeenschappen staat centraal in de horeca. Chefs betrekken ingrediënten van lokale boerderijen, ambachtelijke producenten en dak- of moestuinen, waardoor ze hun ecologische voetafdruk verminderen en seizoensgebonden en verse smaken promoten.

Microbioom-Vriendelijk Voedsel
Met de vooruitgang in onderzoek naar darmgezondheid zullen er meer voedingsmiddelen komen die het darmmicrobioom ondersteunen en verbeteren. Probiotica-rijke, gefermenteerde groenten en producten verrijkt met prebiotica worden populairder.

Duurzaamheid in Brouwen en Distilleren
Brouwerijen en distilleerderijen zullen duurzaamheid prioriteren, met eco-vriendelijke productieprocessen, verpakkingen en sourcing. Biologische bieren, biodynamische wijnen en lokale, organische sterke dranken zullen zeer gewild zijn.

Oergranen en Erfgoed Ingrediënten
Oergranen en traditionele ingrediënten maken hun comeback in de culinaire wereld. Quinoa, amaranth, teff en oude tarwesoorten worden gebruikt in gerechten zoals salades, zuurdesembrood en graanbowls, waardoor klassieke recepten een gezonde twist krijgen.

Innovatieve Voedingstechnologie
Vooruitgang in voedingstechnologie leidt tot nieuwe voedselproducten. Verwacht meer plantaardige vleesalternatieven die de smaak en textuur van traditioneel vlees nabootsen, kweekvlees, en 3D-geprint voedsel als duurzame en aanpasbare opties.

Upcycled – Zero Waste
Naarmate duurzaamheid belangrijker wordt, zullen restaurants en bars steeds meer upcycled ingrediënten gebruiken om voedselverspilling tegen te gaan. Creatief gebruik van bijproducten en over het hoofd geziene delen van groenten en granen leidt tot milieuvriendelijke en innovatieve menu-opties. Consumenten worden zich ook meer bewust van de impact van eenmalig gebruik van plastic en overmatig afval in de voedsel- en drankindustrie. Duurzame verpakkingen en composteerbare materialen zullen in zwang blijven.

Functioneel Voedsel en Adaptogenen
Consumenten zullen op zoek gaan naar voedsel met functionele voordelen die verder gaan dan basisvoeding. Ingrediënten zoals adaptogene kruiden, CBD-infused voedingsmiddelen en stressverlagende voedingsstoffen worden populairder naarmate mensen welzijn prioriteren.

Alles over Paddenstoelen
De trend van paddenstoelen in voedsel en dranken groeit. Hun unieke smaak, textuur en voedingsvoordelen spreken jongere generaties aan. Ze worden gebruikt als plantaardige vleesalternatieven en in innovatieve producten zoals jerky en pizzabodems. Ook in dranken winnen paddenstoelen aan populariteit, met paddenstoelen-infused koffie en thee, en zelfs bierexperimenten.

CBD-Infused Drankjes
CBD-infused drankjes zijn populair om hun vermeende gezondheidsvoordelen, zoals stressverlichting en ontspanning. Restaurants en bars voegen CBD toe aan cocktails, mocktails en zelfs koffie, voor een unieke en rustgevende ervaring.

Low-ABV en Non-Alcoholische Cocktails
De opkomst van gezondheidsbewuste drinkgewoonten heeft geleid tot een toename van opties voor cocktails met een laag alcoholpercentage en alcoholvrije alternatieven. Bartenders bedenken creatieve en smaakvolle non-alcoholische dranken, die aantrekkelijk zijn voor zowel de BOB als voor degenen die op zoek zijn naar een lichter drankje.

Als iedereen steeds meer aandacht heeft voor duurzaamheid en bewust leven, moet de industrie wel meegaan in die flow. Door meer te focussen op groene methodes, lokaal spul inkopen en interessante ingrediënten in gerechten te verwerken, blijven bedrijven in de game en snappen ze ook wat klanten belangrijk vinden als ze uit eten gaan.

Recent blog articles

React

Author
Laura Plooster
Publication date
05-10-2023
Reads
0
Comments: No comments
Share: