Wil jij jouw Fashion carrière in Marketing naar een ‘next level’ brengen? Dit is waar werkgevers naar op zoek zijn.

By: Y van Vliet 25-03-2019

Categories:Recruitment,

blog_image:article_movers_15535425265c992d7e9528c.jpg:end_blog_image

Marketing is de laatste 10 jaar uitgegroeid tot een vakgebied dat onmisbaar is voor elke organisatie. Tegenwoordig zijn er echter zoveel verschillende specialisaties binnen marketing, dat het soms moeilijk is om te begrijpen waar bedrijven naar op zoek zijn en hoe jouw talenten relevant zijn voor organisaties. We hebben daarom op een rijtje gezet naar welke marketing skills bedrijven in de Fashion, Retail & Lifestyle op zoek zijn. Het goede nieuws is, het marketingvak is zo veelzijdig, dat er voor elke vorm van talent een passende functie te vinden is.

Specialiseren of juist verbreden?

De eerste vraag die belangrijk is, zeker als je aan het begin van je marketing carrière staat, is of je jezelf wilt specialiseren in één vakgebied of juist wil verbreden en wilt werken aan een overall marketing strategie & merkbeleving?

Als specialist kun je je carrière verder uitdiepen door als expert binnen een bepaald marketing segment te opereren. Er zijn een hoop specialisaties mogelijk binnen de marketing, waar ook in 2019 nog veel vraag naar is. Denk hierbij aan online specialisaties zoals het managen van een webshop, website optimalisatie, E-mail/Funnels, CRM, Content, Advertising, Social Media en offline specialisaties zoals Branding, Retail Marketing, PR & Events, Trade en Communicatie. Hoe groter een organisatie, hoe meer specialistische rollen er doorgaans zijn.

Of je jezelf juist wil specialiseren of verbreden hangt mede af van je persoonlijkheid en ambities. Wanneer je bijvoorbeeld de ambitie hebt om ooit uit te groeien tot een Marketing Director of CMO, is het van groot belang mee te gaan met de tijd en je te blijven verdiepen in je vak en je kennis te verbreden. Daarnaast moet je veel kennis opdoen van het aansturen van creatieve teams.

Organisaties verwachten dat een sterke Marketing Director weet hoe elk marketingkanaal werkt én hoe je elk kanaal kunt laten bijdragen aan een goed verkoopresultaat. Het is tevens belangrijk dat je op de hoogte bent van alle relevante marktontwikkelingen. Wie zijn bv op dit moment DE influencers binnen de Fashion, Lifestyle en Cosmetica branche? Welke kanalen zijn populair en wat zijn de innovaties van dit moment waarmee je jouw merk kunt laten onderscheiden van de concurrentie? En met welke boodschap kun je jouw doelgroep het beste bereiken? Elke dag scherp blijven op ontwikkelingen is key!

Wanneer je juist sterker de neiging hebt je kennis te verdiepen in tegenstelling tot verbreden, is een specialisme wellicht een betere match. Door je kwaliteiten te focussen op één specialisme, ben je al snel waardevol voor een organisatie die er groot belang bij heeft om op elk kanaal een sterke aanwezigheid te hebben.

Online of offline marketing?

Wanneer je ervoor kiest om je te specialiseren is het in 2019 ook van belang na te denken over waar jij je op wilt richten, online of offline marketing. Van een Marketing Director wordt verwacht dat je van beiden voldoende kennis hebt om op ‘high level’ beslissingen te nemen. Maar gezien er in de twee velden veel verschillende specialismen zijn, is het de moeite waard om na te gaan wat het beste bij jou past en waar je interesse ligt.

Offline Marketing

Hoewel er een grote verschuiving is geweest is naar online marketing, zowel in budget als in focus van een organisatie, is offline marketing nog steeds van groot belang voor de meeste merken. Denk voor de Fashion aan events, beurzen, modeshows of trade shows en andere PR activiteiten met bijvoorbeeld influencers, of voor cosmetica aan instore promoties en display materialen die gecreëerd moeten worden.

Wanneer je een baan kiest waarbij je met name offline werkt, zijn er hele andere kwaliteiten van belang. Zo is je baan doorgaans een stuk meer gebouwd op het persoonlijk onderhouden van relaties met partners, leveranciers en winkeliers en zul je dus moeten beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden. Daarnaast is het essentieel om te beschikken over time management skills en project management capaciteiten.

Online Marketing

Tegenwoordig vind je bijna een oneindige vraag naar online marketing specialisten, en een zeer grote verscheidenheid aan kwaliteiten om een rol succesvol te kunnen uitvoeren. Je kunt hierbij werkzaam zijn aan de creatieve kant, door bijvoorbeeld te werken aan content creatie, copywriting, campagne management en Social Media, of juist meer aan de analytische kant door te focussen op website optimalisatie/performance, e-commerce, Marketplace Management, Search Engine Marketing, CRM of SEO.

Waar je sterktes ook liggen als online marketeer, het is een specialisme dat zich blijft ontwikkelen en vernieuwen. Het is daarom essentieel om te blijven leren en mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen en nieuwe platforms je snel eigen te maken. Voor je het weet is een vertrouwde werkwijze achterhaald en mis je kansen om je doelgroep te bereiken.

Online marketing talenten zijn momenteel erg gewild. Iedere organisatie erkent het belang van een sterke online aanwezigheid. Dus wanneer jij expert bent binnen jouw specialisatie, heb je in de huidige markt goede kansen om snel een leuke uitdaging te vinden. 

Innovatief of juist uitvoerend?

Naast het feit dat je ervoor kunt kiezen om je te specialiseren of niet, is er een groot verschil in hoe een marketing functie wordt ingericht per organisatie. Wanneer je bijvoorbeeld werkt voor een Wholesale organisatie van een merk, zullen de prioriteiten meer liggen op het uitvoeren van strategieën binnen de lokale markt waar jij je begeeft en het verder toespitsen van de strategie op een lokaal publiek.
Het is in dat geval belangrijk dat je beschikt over voldoende kennis van diverse marketing specialisaties, dat je weet welke media kanalen in jouw regio het beste werken en hoe je jouw publiek het beste kunt bereiken. Daarnaast werkt het in je voordeel als je beschikt over goede projectmanagement skills en stressbestendig bent, omdat je vaak diverse ballen tegelijk moet hooghouden en daarnaast intensief contact hebt met de overkoepelende organisatie.

In een dergelijke rol hoef je niet altijd alles zelf te bedenken, en wordt er vaak een visie en beeld aangeleverd vanuit een hoofdkantoor, wat jij weer moet vertalen naar jouw eigen markt. Je hoeft in dit geval dus niet zelf een gehele branding en/of marketing strategie uit te werken, maar richt je met name op de lokale executie. Wel ben je uiteraard altijd bezig met een marketingkalender voor je eigen lokale markt en hoe dit in te zetten. In een dergelijke rol kun je je op langere termijn verder ontwikkelen door te werken aan je leadership skills, zodat je uiteindelijk in staat bent om leiding te kunnen geven aan een team van marketeers.

Creativiteit, Innovatie en Merkbeleving

Wanneer je de ambitie hebt om echt aan een merk te bouwen, zit je het best op je plek in het hart van een modemerk op een hoofdkantoor of binnen de FMCG. Hier houd je je bezig met merkbeleving, het verhaal dat je met jouw merk wilt vertellen. De functie Brandmanager kun je in veel gevallen vergelijken met de rol van Marketing Manager, en draait om de uitstraling van een merk. Om succes te boeken in een rol als Brand Manager, kun je in jouw carrière werken aan het leren kennen van de identiteit en cultuur van een organisatie. Wat is de visie, missie, hoe gaan we daar komen en hoe bereiken we het publiek.

Het voordeel is dat er doorgaans minder druk is om een direct resultaat terug te zien in bijvoorbeeld verkoopcijfers of website traffic. Branding draait om imago en dat het uiteindelijk bij moet dragen aan een goede reputatie als merk. Wanneer er een goede branding strategie is, zal dit indirect werken aan betere verkoopcijfers. Resultaten van branding zijn direct terug te zien in zaken als ‘Social Engagement’, winkelbezoeken, zoekvolume voor jouw merk in zoekmachines en hoe veel er over jouw merk wordt gesproken. Met de campagnes die je uitzet kun je uiteraard wel zien of dit meer traffic of verkoop heeft opgeleverd.

Functietitels zeggen lang niet alles

Wanneer je op banenjacht bent, is het dus belangrijk dat je niet alleen focust op een functietitel, maar ook op de inhoud van een functie omschrijving. Wanneer je zeker wilt zijn dat een nieuwe marketing uitdaging bij jou past, kun je samenwerken met een recruitment consultant. Onze consultant Mascha Manassen weet precies waar organisaties naar op zoek zijn en hoe je jouw talenten goed kunt benutten. Ben je nieuwsgierig of wij jou kunnen bemiddelen? Neem dan vrijblijvend contact op met Mascha via mascha@moversshakers.nl.

Of bekijk hier onze marketing vacatures