Wat doen onze Recruitment consultants Store Management om het juiste talent te werven?

By: Y van Vliet 29-01-2020

Categories:Recruitment,

blog_image:article_movers_15803195525e31c340dff9b.png:end_blog_image

De Retailbranche staat te springen om toppers te vinden die het hun missie maken om een perfecte winkel ervaring neer te zetten. En daarnaast ook ondernemend genoeg zijn om de winkel als hun eigen zaak te beschouwen. Wat er op de winkelvloer gebeurt is immers alles bepalend voor het succes van een organisatie. Toch weten retail organisaties en Store Managers elkaar niet altijd te vinden. Een gemiste kans vinden wij! Daarom hebben Hanny en Ellen er hun dagelijkse missie van gemaakt om de beste Store Managers te bemiddelen voor de voornaamste retailers in de Benelux. Dat doen ze niet alleen omdat het ze beiden voldoening en plezier geeft om kandidaten en organisaties te helpen, maar omdat ze beiden een diepe liefde hebben voor Retail.

Hanny en Ellen’s werkwijze kenmerkt zich door betrokkenheid en oprechte interesse.

In hun dagelijkse werkzaamheden uit dit zich in het scheppen van een band met potentiële kandidaten en natuurlijk ook met opdrachtgevers.

Een opgesteld functieprofiel geeft vaak een goede indruk van de taken die behoren bij de openstaande rol, maar om zeker te zijn dat een sollicitant een goede match is, nemen zij de tijd om dieper in de rol en de organisatie te duiken. Door middel van gesprekken met de Area Managers bijvoorbeeld, proberen ze te achterhalen wat een bepaalde winkel nodig heeft of waar zij specifiek naar op zoek zijn in een kandidaat. Dit draagt bij aan een meer efficiënt selectieproces en kandidaten die een grotere kans hebben om een langdurige match te zijn voor een organisatie. Een win-win voor zowel de kandidaat als een opdrachtgever.

De belangrijkste lessen van 2019…

Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk
Hoewel er een redelijk groot aanbod is van Store Management vacatures, is het aanbod van geschikte kandidaten wat schaarser. Retail organisaties zullen ongetwijfeld hebben gemerkt dat een openstaande vacature niet vanzelfsprekend op korte termijn wordt ingevuld. Store Managers zijn een stuk selectiever geworden in het kiezen van een nieuwe werkplek. Vaak wordt de conclusie getrokken dat salaris een grote bepalende factor is voor het kiezen van een nieuwe uitdaging, echter hebben wij geleerd dat dit lang niet altijd het geval is.

Net als in andere specialisaties hechten Store Managers waarde aan persoonlijke ontwikkeling en hoe een organisatie daarbij kan helpen. Kandidaten die wij bemiddelen kiezen vaak voor een organisatie die aandacht besteed aan de ontwikkeling van hun medewerking middels trainingen en succession planning.

Flexibiliteit is een prioriteit
Daarnaast is flexibiliteit een steeds belangrijkere factor voor het wel of niet aangaan van een nieuwe uitdaging. Hoewel koopzondagen door het gehele jaar leuk zijn voor het winkelend publiek, is het voor Store Managers een zware opgave om elk weekend beschikbaar te moeten zijn voor hun team. Een organisatie die werkt aan succession planning is vaak ook enigszins een garantie dat er een sterk team staat die ook af en toe in het weekend zonder Store Manager kunnen draaien.

Het werving & selectie proces stopt niet bij het aannemen van een kandidaat
Onboarding is dit jaar minstens net zo belangrijk als het selecteren van de juiste kandidaat. Zeker voor Store Managers geldt dat een goed inwerktraject ze helpt om hun plek te vinden en bijdraagt aan retentie. Voor het succes van een Store is continuïteit immers essentieel.

Ook 2020 is een kandidatenmarkt
Met meer vacatures dan geschikte kandidaten hebben de toptalenten de keus om selectief te zijn in het aangaan van een nieuwe uitdaging. Als opdrachtgever kun je hier rekening mee houden door je selectieproces aan te passenen rekening te houden met dingen die ertoe doen voor kandidaten.

Ben jij een Store Manager?

Dan durven we met zekerheid te zeggen dat je Hanny en Ellen wilt leren kennen! Niet alleen omdat ze jou kunnen helpen met het vinden van een nieuwe uitdaging, maar ook omdat ze met je meedenken en jouw belangen behartigen naar potentiële opdrachtgevers toe. Zelfs wanneer je eenmaal bent gestart in een nieuwe rol.

Met een uiterst persoonlijke aanpak, halen ze alles uit de kast om jou zo goed mogelijk te leren kennen. Hoewel ze uiteraard verschillen hebben in hun dagelijkse werkwijze, zitten Hanny en Ellen op 1 lijn over wat het betekent om een succesvolle Store Manager te zijn.

Wanneer je als kandidaat een persoonlijk gesprek aangaat met Hanny of Ellen kun je er dus vanuit gaan dat ze exact op de hoogte zijn van waar bepaalde retailers naar op zoek zijn. Dit weten ze omdat ze nauw contact onderhouden met de retail organisaties waar zij voor werken. Wij zijn dan ook open en eerlijk over de mogelijkheden die jij hebt op de arbeidsmarkt, en dragen je alleen voor als we ervan overtuigd zijn dat je past binnen een organisatie en voldoet aan de functie eisen. Dit helpt jou als kandidaat om er zeker van te zijn dat je ook daadwerkelijk een kans maakt wanneer je wordt voorgedragen bij een opdrachtgever.

Tijdens het gesprek wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de ervaring die een kandidaat heeft opgebouwd tijdens zijn/haar carrière. Daarnaast is er uiteraard ook veel aandacht voor competenties en persoonlijkheid en wat de zaken zijn waar een kandidaat zich verder in zou willen ontwikkelen.

“Voorgestelde kandidaten moeten minimaal een 95% match zijn met de wensen en cultuur van een organisatie.”

Ben jij een Store Manager die graag het verschil maakt en wil je eens in gesprek over wat wij voor je kunnen betekenen? Dan horen wij graag van je! Voor alle Store Management mogelijkheden in de Randstad, midden en noord Nederland neem je contact op met Ellen: ellen@moversshakers.nl. En voor alle Store Management opties in het Zuiden van Nederland en België is Hanny de persoon die jou kan helpen: hanny@moversshakers.nl