Categorieën

Is jouw organisatie bezig met het bieden van ‘Werkgeluk’ om medewerkers te blijven motiveren?

Categorieën: Recruitment

blog_image:article_movers_15695991015d8e2e7d42a7b.jpg:end_blog_image

Wist je dat de helft van de werkende Nederlanders wel eens fantaseert over een nieuwe baan? (bron:Indeed) De voornaamste reden hiervoor is ook zeker niet moeilijk voor te stellen, mensen willen simpelweg meer tijd met vrienden en familie doorbrengen. Wellicht is het een wens die je zelf ook hebt? Hoe kun je hier als organisatie op inspelen, om niet alleen je bestaande medewerkers te behouden, maar ook om nieuw talent aan te trekken? Wij zien een hoop kansen om in te spelen op deze behoefte en zo een geliefde werkgever te zijn.

Waarom?

Gemotiveerde werknemers presteren beter, en zijn minder vaak ziek. Daarnaast zien we dat er vaak een groter verantwoordelijkheidsgevoel is onder werknemers die plezier hebben in hun werk. Met als gevolg dat er meegedacht wordt over het neerzetten van succesvolle resultaten en dat mensen bereid zijn een extra stap te zetten om hun bijdrage te leveren.

Flexibele werkomgeving met een juiste balans tussen werk en privé

Zoals we in een eerder blog ook al hebben benadrukt, lopen werk en privé vaak door elkaar heen in het leven van menig persoon. Overdag op kantoor even snel je boodschappen bestellen terwijl er ‘s avonds nog wat tijd wordt besteed aan het beantwoorden van e-mails, of het bijwerken van een rapport. Daarnaast zijn de standaard kantooruren tussen 9:00 en 18:00 simpelweg voor veel werknemers niet haalbaar. Denk bijvoorbeeld aan ouders met kinderen die naar de opvang of naar school moeten worden gebracht. Of wanneer het gros van werkend Nederland zich om 08:00 uur in een overvolle trein probeert te proppen, om maar op tijd op kantoor te zijn.

Niet alleen is het onplezierig om continu het gevoel te hebben om te moeten rennen om op tijd te zijn. Het geeft ook gewoon stress. En gestrest op kantoor je dag beginnen draagt niet bij aan een positieve en succesvolle werkomgeving.

Wat dan wel?

We zien bij diverse organisaties dat er een mogelijkheid is om deels vanuit huis te werken of dat er flexibele kantoortijden zijn, waarbij medewerkers zelf kunnen bepalen welke werktijden zij hanteren.

Natuurlijk is het binnen sommige Fashion & Lifestyle disciplines, zoals Retail, niet mogelijk om vanuit huis te werken, maar ook hier kan een gevoel van flexibiliteit worden gegeven door bijvoorbeeld meer deeltijd opties aan te bieden en een goed tijd-voor-tijd beleid op te zetten. Er is een fijne lijn tussen de hoeveelheid medewerkers die je inzet om een winkel optimaal te laten presteren, maar doorgaans wordt er slechts een minimum aan uren ingezet, waardoor het soms onmogelijk is voor een medewerker om tijd-voor-tijd te kunnen claimen. Er is simpelweg niemand beschikbaar om bij te springen. Een HR Manager kan helpen door Store Managers tools te geven om hierin een sterk beleid te hanteren.

Door als organisatie te laten zien dat je niet alleen waarde hecht aan de ervaring die een potentiële kandidaat te bieden heeft, maar ook aan hoe je een persoon tegemoet kunt komen om zo een optimale werkplek te creëren, maak je jezelf een aantrekkelijke keus voor talentvolle kandidaten. Daarnaast is het als organisatie ook het overwegen waard om te kijken naar Flexibele medewerkers die je op projectbasis kunt inzetten wanneer je daar behoefte aan hebt. Tevens biedt de mogelijkheid om je bestaande medewerkers een adempauze te bieden.

Zingeving

Van kandidaten die wij spreken, horen wij regelmatig dat zij op zoek zijn naar een baan waarbij ze een duidelijk doel dienen, een doel dat er toe doet en zin geeft aan hun dagelijkse werkzaamheden. Voor een deel van de kandidaten is dit doel het verder ontwikkelen van hun talent door toegang te hebben tot trainingen of opleidingen, voor anderen hangt het doel meer samen met de waarden van een organisatie, ofwel het DNA en imago. Bijvoorbeeld bedrijven die zich richten op duurzame productie, of organisaties met een beleid gericht op een positieve werkomgeving.

Voor veel organisaties geldt dat ze al een imago hebben opgebouwd en dat dit ook onder kandidaten vaak bekend is. Weet jij hoe jouw organisatie bekend staat op de arbeidsmarkt?

Personeels-/aanname beleid speelt een enorme rol binnen het creeëren van een positieve werkomgeving. Zeker het management dat je aanneemt is bepalend voor hoe werknemers jouw organisatie ervaren. Heeft jouw organisatie een beleid om managers te helpen in het verder ontwikkelen van hun leadership skills? En heb je op dit moment inzicht in hoe jouw managers leiding geven aan hun teams? Het organiseren van een 360 graden survey of een team analyse kan hier inzicht in geven zodat je weet hoe teams binnen jouw organisatie functioneren en hoeveel plezier medewerkers hebben in hun dagelijkse werkzaamheden.

Natuurlijk is niet elke organisatie, zeker binnen de Fashion, Retail & Lifestyle branche, gericht op duurzaamheid. Toch valt er meestal een positief doel te vinden wat bijdraagt aan een positief imago en daardoor zingeving biedt aan je (toekomstige) medewerkers. Als organisatie kun je dit benadrukken in je vacatures en op je bedrijfsprofiel op Social Media en je werkgevers pagina op LinkedIn bijvoorbeeld.

Door te weten wat de drijfveren zijn van (bestaande of nieuwe) medewerkers, kun je hier als organisatie op inspelen om talent aan te trekken. Talent dat zich aangetrokken voelt tot de initiatieven die jouw organisatie nastreeft en daardoor extra gemotiveerd zijn om bij te dragen aan algemene succes van de organisatie.

Wil je meer weten over hoe wij kunnen bijdragen aan jullie aannamebeleid of mee kunnen helpen aan een positief imago voor de organisatie, neem dan gerust eens contact met ons op om meer te weten te komen over onze services.

Reageer

Auteur
Y van Vliet
Publicatiedatum
27-09-2019
Reads
2795
Comments: No comments
Share: